نمایندگی تعمیر گوشی سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع مقاومت های بکار رفته در برد موبایل

مقاومت: وجود این قطعه در مدارات الکتریکی باعث تردد کمتر در مسیر و مقاومت در برابر عبور جریان الکتریکی است. از مقاومت ها برای کاهش جریان الکتریکی، کاهش ولتاژ ورودی و خروجی در مسیر، عملیات تقسیم ولتاژ و همچنین به عنوان محافظت از مسیر بسته به نوع کاربرد در مدار موبایل استفاده میشود. واحد اندازه گیری مقاومت اهم که با حرف Ω نمایش داده می شود.

انواع مقاومت ها:

مقاومت ثابت: اغلب به رنگ مشکی، سبز و آبی که این تفاوت رنگ به دلیل تلورانس درصد خطا بوده،که مقاومت های مشکی با تلورانس 5%، مقاومت های سبز یا آبی با تلورانس 1% هستند. روش خواندن مقاومت های SMD:

• مقاومت SMDبا سه رقم: در این نوع مقاومت ها دو رقم اول را نوشته، به تعداد رقم سوم، جلوی آن صفر میگذاریم. در واقع دو رقم اول رقم اصلی و رقم بعدی تعداد ضریب 10 میباشند. برای مثال:

103 = 10×103 = 10Ω×1000 =10 kΩ

270 = 27×100 = 27Ω×10 = 27 Ω

391 = 39×101 = 39Ω×10 = 390 Ω

• مقاوت SMD با چهار رقم: دراین نوع مقاومت ها نیز سه رقم اول را می نوشته و به تعداد رقم چهارم جلوی آن صفر قرار میدهیم. برای مثال:

1001 = 100 ×101 = 100Ω × 10 = 1kΩ

2552 = 255 ×102 = 255Ω × 100 = 25.5 kΩ

4703 = 470 ×103= 470Ω × 1000 = 470 kΩ

•. مقاومت SMD با یک حرف و دو رقم: در این روش،حرف اول ضریب و حرف دوم معرف مقدار تلورانس مقاومت است.

چنانچه مقدارعددی ممیز دار باشد، با قرار گیری حروف ضریب در جای ممیز، یعنی حروف در محل قرارگیری ممیز هستند. به مثال های زیر توجه کنید:

R22== 0.22 Ω

22k== 22kΩ

4M4== 4.4 MΩ

دو حرف و دو رقم:

5R6K==5.6Ω ±10%

R22J == 0.22Ω ± 5%

22KM == 22KΩ ± 20%

4M4M == 4.4MΩ ± 20%

روش تست: برای تست مقاومت های ثابت، در صورت دانستن مقدارش، با یک تلورانس 10% می توان از صحت آن مطمئن شد، در صورت نداشتن مقدار عددی، با قرار دادن مولتی متر دو سر مقاومت و سپس برعکس کردن جهت مولتی متر، عدد نمایشی در دو حالت باید یکسان باشد، بطور مثال یک مقاومت 100Ω با تلورانس 10% باید عدد نمایشی اش بین 90 الی 110 بوده، در صورت عدم نمایش اعداد مشابه ویا نمایش عدد 1، در نهایت با افزایش مقدار ظرفیت مقاومت مولتی متر و جواب نگرفتن، مقاومت خراب است.

این مطلب را از دست ندهید   راهنمای سریع شارژ شدن باتری گوشی سونی

مقاومت فیوزی: در ساختمان داخلی این نوع مقاومت ها به فرم یک رشته سیم نازک که در صورت عبور جریانی بیش از حد مقدار مقاومت، مانند یک فیوز عمل کرده، رشته سیم پاره شده،باعث جلوگیری از عبور جریان در مسیر بعد از خودش میشود. نصب این مقاومت ها به صورت سری در مدار بوده، معمولا به رنگ مشکی و کمی بزرگتر از مقاومت های ثابت SMD، مقدار مقاومتشان روی آن درج شده است. برای مثال در مقاومت فیوزی F2000 با قرار گیری به صورت سری در مسیر شارژ نوکیا در صورت ورود جریانی بیش از حد تحمل، گوشی شارژ نمی شود.انواع مقاومت های فیوزی R22 ,R27,K , R100 بکار رفته در مدارات بوده، برخی از بردهای موبایل نیز با عدد 0 و یا 000 نیز نمایش داده میشود.

مقاومت های متغیر:مقدار این مقاومتها متغیر و عوامل مختلف محیطی و فیزیکی باعث تغییر مقدار شان می شود.

انواع مقاومت های متغیر بسته به نوع استفاده آنها:

پتانسیومتر: این مقاومت ها مجهز به یک ولووم دستی که باعث افزایش یا کاهش مقاومت آن می شود، (استفاده این گونه از مقاومت ها منسوخ شده).
وریستور: (VDR) این گونه از مقاومت ها متغیر با ولتاژ دریافتی بوده، مقدار مقاومتشان بسته به مقدار ولتاژ ورودی، در اثر افزایش ولتاژ بیش از حد مجاز، کاهش مقدار مقاومت و انتقال مقدار ولتاژ اضافی به زمین برای جلوگیری از آسیب به سایر قطعات را داریم.

رنگ آن خاکستری تیره که در حالت سالم بودن دارای مقاومتی حدود 50KΩ، بیشترین استفاده در مسیر مدارات بلندگو، میکروفن، کلید خاموش/روشن، بازر، شارژ، صفحه کلید، مسیر باطری می باشد. جنبه محافظتی داشته و قرار گیری اش به صورت موازی بوده، در صورت خرابی با قرار دادن سیم در جای آن مشکل برطرف شده ولی جنبه حافظت آن حذف میشود. به آب و رطوبت حساس بطوریکه در گوشی های آبخورده باید حذف شده، در صورت خرابی اتصال کوتاه شده و در تست بازر مولتی متر صدایی جز بوق شنیده نمی شود.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش ساخت تم برای دسکتاپ تلگرام

ترمیستور: (PTC , NTC) مقدار این نوع مقاومت ها متغیر نسبت به حرارت، مقاومت NTC با افزایش دمای محیط یا برد مقاومتشان کاهش یافته و جنبه ی محافظتی در برابر افزایش دما در سایر قسمت ها را داراست. یکی از علتهای عدم شارژ، داخل شارژ بودن گوشی و صدور فرمان Low Battery، اندازه گیری دمای باتری زمان شارژ، فرمان افزایش دما و خاموشی گوشی همگی از وظایف یا علل خرابی این مقاومت است، برای تست آن پس از اندازه گیری مقدار مقاومت،حرارت دهی به مقاومت را شروع کرده و دوباره اندازه گیری را انجام داده، در صورت تغییر نکردن مقاومت، مقاوت خراب است.

(مقاومت LDR (فتورزیستور): مقاومت متغیری که مقدار آن تابع نور محیط بوده، کاربردش به عنوان حسگر نور در مدارات موبایل بوده، معمولا این مقاومت ها در مسیر نور پس زمینه یا فلاش دوربین، در گوشی های هوشمند به عنوان حسگر نور (light sensor) به رنگهای قرمز، سفید،سبز و آبی در صفحه نمایش و سایر قسمت های برد کاربرد دارد.

مقاومت MDR: وابسته به میدان مغناطیسی، که استفاده ی آن در گوشی های تاشو هنگام بسته شدن گوشی، خاموش شدن ال سی دی بوده، همچنین در برنامه های قطب نما، جهت نما و قبله نما و برنامه های مشابه و همچنین کیف های فلیپ کاور نیز بکار می رود.

دسته بندی مقاومت ها

مقاومت ها که کار تقسیم ولتاژ، محدود کردن جریان، کاهش جریان و ولتاژ و محافظت از مسیر را بر عهده دارند در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند که در زیر به آن می پردازیم:

این مطلب را از دست ندهید   آیا امکان انفجار گوشی با برقراری تماس وجود دارد؟

مقاومت های ثابت که شامل کربنی، لایه ای، سیمی هستند و مقاومت لایه ای خود شامل لایه کربنی، لایه فلزی و لایه اکسید فلز می باشد. مقاومت های ثابت، مقاومت هایی هستند که تغییر ندارند و این نوع مقاومت ها، بیشترین کاربرد را در سطح برد موبایل دارند.

مقاومت های متغیر، این مقاومت ها شامل مقاومت های قابل تنظیم و وابسته می باشد که مقاومت های قابل تنظیم زیر مشاهده می کنید. مقاومت متغیر، مقاومت هایی هستند که دارای مقاومت ثابت نیستند و مقدار مقاومت آنها بستگی به عوامل محیطی، فیزیکی مثل حرارت، ولتاژ، نور و میدان مغناطیسی تغییر می کند.

مقاومت فیوزی: مقاومت های فیوزی همانطور که از نام آنها مشخص است، به عنوان فیوز و محافظ در بعضی از مسیرها به کار می روند و مقاومت آن از صفر اهم شروع شده و تا 40 اهم می باشد و به شکل زیر نشان داده می شود. همیشه با علامت صفرهایی که روی آن می باشد، شناخته می شوند و نحوه تشخیص سالم بودن در مدار شارژ این است که با اهم متر تست بوق بگیرید اگر بوق نداشت یعنی مقاومت فیوزی سوخته است. گاهی اوقات برخی از تعمیرکاران در حین انجام تعمیرات گوشی سونی حتی به جای مقاومت فیوزهای با چند مگا اهم، نیز سیم می گذارند که این بسیار اشتباه می باشد پس باید بدانیم که چه موقع می توان به جای چه مقاومتی سیم گذاشت.

مقالات مرتبط :

قطعات روی برد موبایل

0/5 (0 نقد و بررسی)