نمایندگی تعمیر گوشی سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع پردازنده های موبایل در گوشی های هوشمند

به جای ذکر CPU در گوشی های هوشمند، از واژه SOC یا سیستم روی تراشه (System On Chip) استفاده می کنیم. به دلیل وابستگی تمام پردازش های موبایل به این تراشه ،این نام انتخاب شده ، به صورتیکه هسته های پردازشی، GPU ،RAM، مودم ، اندازه ی مگاپیکسل دوربین گوشی ، کیفیت فیلمبرداری دوربین… ارتباط مستقیمی با تراشه ی SOC دارند. در این مقاله به بررسی برخی از مطرح ترین انواع پردازنده های مورد استفاده در گوشی های تلفن همراه می پردازیم.


Qualcomm Snapdragon

از محبوب ترین و گران ترین نوع پردازنده ها ،پردازنده های شرکت آمریکایی کوالکام بوده ،که با نام Snapdragon مطرح می شوند. تولید این نوع پردازنده ها Snapdragon))در سه سری وبا کیفیت فوق العاده بالا از نظر ساخت و کارکرد انجام شد. سری 400 که برای گوشی های پایین رده مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت های محدودی دارد، سری 600 که دارای کارایی متوسط می باشد و برای گوشی های میان رده تولید می شود و سری 800 که از آن به عنوان پردازنده اصلی در ساخت گوشی های پرچمدار استفاده می شود.
از نظر منتقدین و کاربران پردازنده های اسنپدراگون جزو بهترین ها بوده ، به دلیل عملکرد بسیار عالی این گوشی در آزمایش های متفاوت ، مصرف پایین انرژی و تولید گرمای کم و به دلیل استفاده از سیستم پردازش مجزای شرکت کوالکام ، با انجام پردازش جداگانه در هر بخش بسیار مورد توجه است. برای مثال ثبت تصاویر دوربین توسط بخش خاصی از تراشه صورت گرفته ، که باعث تقویت عملکرد پردازنده و همچنین تولید حرارت کم در گوشی می شود. عدم وجود این موضوع در پردازنده های Mediatek دلیلی برای تولید گرما در زمان استفاده از دوربین گوشی می شود.
دیگر قابلیت های جالب این سری پردازنده، شارژ سریع (Quick Charge) آن می باشد. شرکت کوالکام با تولید اولین سری از پردازنده خود با نام S4 pro و روانه ی بازار کردن سری 845 ، قابلیت شارژ سریع را یکی از مزایای پردازنده خود نسبت به سایر رقبا معرفی و هر نسخه از آن را نسبت به قبلی ارتقاء داده است. آخرین نسخه (Quick Charge 4) در مدت زمان 15 دقیقه شارژ باتری گوشی شما را از 0 تا 50 درصد رسانده و یا با 5 دقیقه شارژ توانایی استفاده ی 5 ساعته از گوشی را دارید.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش حذف پیام در واتس اپ (WhatsApp)

Mediatek

با وجود قیمت پایین این پردازنده های تایوانی ،نزد کابران محبوب نیست ، عملکرد ضعیف این پردازنده در تست های مرتبط با امور پردازشی و بنچمارک ، علاوه بر این برخورداری از سرعت کم پردازشی ،مصرف مقدار زیادی از ظرفیت باتری و تولید گرمای زیاد این پردازنده ها که در نهایت به بالا رفتن مصرف باتری گوشی منتهی می شود.
اما مهمترین نکته ی مورد توجه تولید کنندگان گوشی ، عدم انتشار کدهای منبع این پردازنده ها بوده که بروزرسانی را برای این گوشی ها بسیار سخت می کند. شرکت مدیاتک با ارائه نسخه سوم از تکنولوژی شارژ سریع خود با نام Pump Express 3، این ادعا را دارد که با 20 دقیقه شارژ گوشی شما 70 درصد شارژ خواهد شد. کمپانی مدیاتک به تازگی از سری جدید پردازنده های ده هسته ای و 3 خوشه ای خود با نام Helio X25 رونمایی کرده است. مدیاتک از پردازنده گرافیکی Mali و یا Power VR استفاده می کند.

Exynos

این پردازنده تولید شرکت کره ای سامسونگ بوده و علاوه بر این شرکت، مورد استفاده ی کمپانی Meizu نیز می باشد. تنها رقیب جدی اسنپدراگون ، به همین دلیل سامسونگ گوشی های پرچم دار خود را با پردازنده اختصاصی خود و هم با پردازنده Snapdragon تولید کرده ، آخرین پردازنده تولیدی سامسونگ Mangoose و از پردازنده ی گرافیکی Mali در کنار پردازنده های خود استفاده می کند.

Kirin

پردازنده های Kirin ساخت کمپانی چینی هواوی ، که در بیشتر گوشی های تولیدی این شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. پردازنده های Kirin در ابتدا جزو پردازنده های ساده بازار بوده و قابل رقابت با پردازنده های شرکت های دیگر نبودند ، اما با ارائه دو مدل Kirin 950 و Kirin 960 و کاربردش در گوشی های Mate 8 وMate9 وارد رقابت با شرکت های دیگر شد. بیشتر پردازنده های ساخته شده ی این کمپانی تا قبل از دو مدل آخر از هسته های ARM A53 بهره برده ، اما در این دو مدل شرکت هواوی از هسته های قدرتمند ARM Cortex-A72 استفاده کرده که سبب بالارفتن مصرف باتری می شود ، هواوی برای پیشگیری این مورد،با معرفی و استفاده از تکنولوژی Big Little در گوشی های خود ، تنها بخشی از پردازنده را فعال کرده و گامی در کاهش میزان مصرف باتری برداشت.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی گوشی اکسپریا 5

سخن نهایی
با توجه به پیشرفت های تکنولوزی در این حوزه نمی توان برتری پردازنده ها را نسبت به یکدیگر به خوبی تشخیص داد. یکی از عوامل مهم برای تعیین میزان قدرت پردازنده ها ، ارقام به دست آمده از تست هایی مانند AnTuTu و یا Geek bench بوده که کاربران با استفاده از اطلاعات، دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنند. دیگر راه تشخیص عملکرد یک CPU میزان حرارت تولید شده که باعث افزایش مصرف باتری می شود. تعداد هسته ها و همچنین میزان قدرت پردازشی هر هسته هم در انتخاب تاثیر گذار است.

مقالات مرتبط:

راهنمای تعمیر دوربین پشت گوشی سونی Xperia Z5

0/5 (0 نقد و بررسی)