نمایندگی تعمیر گوشی سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع حسگرهای موقعیتی گوشی های هوشمند


حسگر موقعیت (Orientation)

اندازه گیری چرخش دستگاه در فضای سه بعدی توسط حسگر جهت در اطراف سه محور فیزیکی X، Y و Z ، تشخیص کج شدن دستگاه یا بر عکس شدن آن با استفاده از اطلاعات بدست آمده از ثبت موقعیت فعلی در مقایسه با یک سطح از پیش تعریف شده ،مشخص می شود. در مقاله ی قبل اشاره شد که سنسور شتاب سنج یا Acceleration فعالیتش تحت تاثیر نیروی گرانش ( جاذبه زمین )بوده ، به همین دلیل در محاسبات ، با مقدار G یا شتاب گرانش 9/8 متر بر مجذور ثانیه در نظر گرفته شده است. Orientation دراندازه گیری هایش مقادیر چرخش سه محور مختصات گوشی را نسبت به شمال و جنوب مغناطیسی و تحت تاثیر میدان مغناطیسی را در نظر داشته ،با دریافت مقادیر خام از سنسورهای شتاب سنج و میدان مغناطیسی به پردازش آن ها تمرکز دارد که کاهش دقت و عملکرد حسگر موقعیت به دلیل عملیات پردازش سنگین و متمرکز نبودن آن به وجود می آید.

حسگر مغناطیس سنج (Magnetometer)

این حسگر با اندازه گیری میدان مغناطیسی ، با تغییر میزان خروجی ولتاژ، جهت شمال جغرافیایی را از طریق گوشی به کاربر نمایش می دهد. سنسور مغناطیس سنج معمولاً در یک تراشه با یک حسگر دیگر (معمولا شتاب سنج) ساخته شده بطوریکه این حسگر داخلی توانایی تصحیح مقادیر خام به دست آمده را با توجه به چرخش و حرکت دستگاه و صدور دستورات مناسب ودرست (به کمک مغناطیس سنج) داشته باشد. این حسگر مغناطیس (قطب نمای الکترونیکی )را با نام E-Compass می شناسیم، این نام بشناخته شده تر از Magnetometer است. E-Compass تراشه ای متشکل از یک شتاب سنج و یک مغناطیس سنج بوده تا همزمان با چرخش، توانایی تشخیص میادین مغناطیسی را داشته و اطلاعات کامل و صحیحی در اختیار کاربر قرار دهد. این حسگر با شناسایی شمال مغناطیسی ، قابلیت مشخص کردن سمت شمال، جنوب، غرب، شرق را داشته که ساده ترین کاربردش ،قطب نما بودن آن است. در زمان حرکت به سمت مقاصد گوناگون و یا حرکت با google map ،با حرکات مختلف کاربر در جهات متفاوت و با کمک GPS گوشی، به راحتی مسیر حرکت را از روی جهات جغرافیایی تشخیص داده و کاربر را در رسیرن به مقصد یاری می رساند.

این مطلب را از دست ندهید   راهنمای تعمیر جک پلاگین گوشی سونی Xperia Z5

حسگر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

امروزه گوشی نقشها ی متعددی در زندگی افراد داشته و از آن به عناوین دوربین شخصی ،آلبوم خانوادگی ،دفترچه یاداشت ،شعبات بانک ،کنسول بازی ،مسیریاب ماهواره ای و ده ها مورد دیگر نام برد .تا چندسال قبل محافظت از محتوای گوشی های هوشمند با کلمات عبور و الگوهای های کشیدنی روی صفحه نمایش و مکانیزم های جدید تشخیص چهره بوده که زیاد موفق نبود. حسگر اثر انگشت یک دستگاه ورودی داده های دیجیتالی را با خواندن اثر انگشت کاربر و تبدیل آن به مجموعه تصاویر 2 بعدی و 3 بعدی قابل پردازش در نرم افزارهای اثر انگشت ؛ به باز کردن قفل دستگاه می پردازد .( با تطبیق اثر انگشت با الگوی از پیش تعیین شده ). انواع مختلف این حسگرها نوری، خازنی، گرمایی، فراصوت، پیزوالکتریک و… بوده ،رایج ترین آنها در بازار 3 نوع خازنی، نوری و فراصوت می باشد.

حسگر گام شمار (Pedometer)

شناسایی حرکت و قدم های کاربر (بیشتر در فعالیت های حرکتی و ورزشی )و ثبت تعداد آنها را حسگر گام شمار یا Pedometer یا Step Counter انجام می دهد.

در این مقاله سعی در شناسایی حسگرهای موقعیتی داشتیم ،در مقاله ی بعد به بررسی حسگرهای حرکتی و محیطی می پردازیم. امید که با این مطالب در شناخت و انتخاب بهتر گوشی ها برای اهداف مورد نظر خود تصمیم گیری کنید.

مقالات مرتبط :

چگونه قابلیت GPS گوشی اندرویدی خود را فعال کنیم؟

0/5 (0 نقد و بررسی)